Ayurveda – läran om livet

Jag var på en spännande konsultation förra veckan via telefon.  Jag fick lära mig mer om Ayurveda och tips på vad jag ska tänka på när det kommer till mat, vanor mm.. Med tanke på att jag själv arbetar med Feng Shui, att hjälpa andra att skapa balans i hemmet och på arbetsplatsen, så känns ju detta som Feng Shui för din kropp, din hälsa. Att skapa balans för kropp och välmående.   

Ayurveda betyder läran om livet, och har praktiserats i Indien i över femtusen år. Med hjälp av läran om Ayurveda får vi vägledning för hur vi kan leva varje dag i balans med oss själva.
Ayurveda används fortfarande som folkhälsomedicin i Indien och enligt WHO, Världshälsoorganisationen, anses detta vara ett av de effektivaste sätten att arbeta med folkhälsa, då det alltid inbegriper patienten i sin egen läkeprocess, att patienten lär sig göra sin egen medicin. 

Faktum är att många av oss redan ägnar oss åt ayurveda utan att vi ens har reflekterat över det – vi går på yogaklasser, dricker golden milk och använder meditationsappar samtidigt som vi ständigt är uppkopplade. Som världen ser ut just nu, med all stress och allmänt kaos blir det ännu viktigare för oss att hålla fast vid en dagliga rutin, och skapa en trygghet och ett syfte. Det är väl just därför som yoga och meditation är så stort nu.

Ayurveda – holistisk hälsofilosofi
Mycket grovt förenklat bygger Ayurveda på att allt hänger ihop –kroppen, tanken och naturen. Kroppen består av samma element som naturen, och vi domineras antingen av vata (luft), pitta (eld) eller kapha (vatten). Ett tankesätt som allt mer smyger sig in i den västerländska medicinen.

Inom ayurvedan är man övertygad om att ohälsa beror på obalans i dosha, och genom att komma till rätta med detta läker kroppen sig själv och förebygger nya problem. Men balansen är inte alltid så lätt att hitta, iInte minst i vårt snabba och lite förvirrade samhälle, där vi ofta ägnar sociala medier mer uppmärksamhet än vår kropp och vårt sinne. För hur lyssnar vi på vår kropp när hela tillvaron brusar?
Hur fungerar det?
Kortfattat innebär Ayurveda att lika skapar lika. Inom Feng Shui´n tänker vi så också. Låt säga att vi har stressymptom för att vi har mycket inre eller/och yttre stress, då ökar symptomen ända tills vi skapar dess motsats, i detta fall inre och yttre lugn. Ayurveda vägleder till förståelsen för vad det är som skapar psykisk eller fysisk ohälsa samt hur vi kan balansera dessa med hjälp av olika livsstilsrutiner såsom kost, sömn, meditation, yoga, träning, kunskap, behandlingar och ayurvedisk medicin.

Fördelar med Ayurveda
Ayurveda kan sägas hjälpa oss att öka vårt lyssnande till oss själva där vi successivt bättre kan känna vad vi behöver. Om vi lär oss att förstå vilken psyko-fysiska konstitution vi har så kan vi använda den kunskapen för att inse vad vi behöver göra för att må bra. Det som skapar en persons välmående kan skapa en annan persons ohälsa. Därför finns det en djup kunskap inom Ayurveda om att vi behöver OLIKA saker för att uppnå hälsa och välmående.

Efter att jag fyllt i ett formulär och svarat på ett antal frågor är det tydligt att jag är en vata. Hamnar jag i obalans dras jag in i oro, deppighet och sover dåligt. Jag får veta att jag ska äta värmande mat och dricka varmt vatten med ingefära, inte stressa och inte springa. Istället är lugn yoga och meditation ypperlig aktivitet för mig 

Enligt ayurveda är det främst genom maten som vi kan balansera vår dosha och förebygga sjukdomar. Olika kost för olika dosha, och viktigt är också att poängtera att det inte bara är vad vi äter, utan också hur och när.
Jag läste t.ex om att indiska barn ges en matsked ghee, skirat smör varje dag, för att stärka immunförsvaret och gynna tarmen. 

 

Test – vilken dosha är du?
De flesta av oss har inslag från flera doshor i oss, men en dominerande dosha. Vilken är du?

Vata
Fysik: Blir lätt torr i huden, tunt hår, smal med nätt benstomme, tendens till undervikt, litet huvud med nätta drag, fryser lätt. Vid obalans ont i lederna.
Karaktär: Konstnärlig, entusiastisk, kreativ, social, impulsiv, talar fort, glömsk, shoppar ofta och mycket.
Mentalt: Vid obalans nära till ångest, rädsla och insomnia.

Pitta
Fysik: Blir lätt bränd i solen, rodnande hud, mjukt hår, stabil vikt, värmekänslig, får lätt infektioner. Vid obalans problem med pms eller hudåkommor som eksem och mjäll.
Karaktär: Målinriktad, gott minne, intellektuell, tydlig och ibland kontrollerande. En ledartyp som lätt hamnar i hetsiga diskussioner.
Mentalt: Vid obalans svårkontrollerad ilska och hög stress.

Kapha
Fysik: Oljig hud, tjockt och/ eller lockigt hår som växer fort, buskiga ögonbryn, vackra ögon, stora läppar, kraftiga muskler, går lätt upp i vikt, bra immunförsvar. Vid obalans besvär i luftvägarna.
Karaktär: Bra lyssnare, skapande, omhändertagande och kärleksfull – en bra vän. Kan vara lite långsam och trög.                                                                                Mentalt: Vid obalans risk för depression. Svårt att släppa taget.
En stressad skönhets- och hälsoredaktör finner sitt lugn vid en pool i de indiska bergen. | | Svensk-indiske Janesh Vaidya lär oss att laga mat enligt ayurvedans teorier. | Enligt ayurveda ska du äta rätt mat för just din dosha för att må bra och få mer energi.

Vata-obalans
Tecken på vata-obalans: Rastlöshet, tankspriddhet, leder som knakar, torrhet i hy och hår, förstoppning, ångest och sömnbesvär. När vata är i obalans vill man ofta springa eller jobba snabbt, men i stället behöver man mer en typ av yoga som innehåller flöde, men som inte går för snabbt.
Testa: Hathayoga, yinyoga och mjuk vinyasa passar bra. Vataobalansen behöver fångas upp med flödet och sedan ledas ner mot det som du behöver, nämligen stabilitet och återhämtning.

Pitta-obalans
Tecken på pitta-obalans: Blossande hud, inflammationer, magsår, irritation, huvudvärk och perfektionism. Styr sig vanligen till fysiska yogastilar men behöver arbeta mer med andningen.
Testa: Former som fokuserar på andning och meditation, som anusarayoga, hathayoga och restorative yoga.

Kapha-obalans
Tecken på kapha-obalans: Tunghet, seghet, trötthet, brist på motivation, vätskeöverskott, övervikt och fet hy. Personer i kapha-obalans söker sig ofta till lugna stilar, men behöver mer aktivitet.
Testa: Börja med hathayoga och testa efter hand stilar som arbetar med ljud, rörelse och flöde, som kundaliniyoga. Kapha-obalans mår jättebra av att börja lugnt och sedan arbeta upp emot mer energi.

1. Rutiner är en stor del av ayurvedan. Gör de vardagliga rutinerna till en mysig ritual. En värmande kopp kryddte eller varmt vatten med ingefära. Promenader, yoga eller andra aktiviteter som känns bra för dig.
2. Ät enligt din dosha
”Låt maten vara din medicin”, sa Platon.  Svensk-indiske Janesh Vaidya är något av den moderna ayurvedans superstjärna, och hans vegetariska kokböcker gör det enkelt att balansera kroppens element inifrån. Finns många böcker i ämnet med recept på den mat som passar din dosha.
5. Testa även ashwagandha.

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. 

Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper enligt ny forskning.
Vardagsstress, Glädje och humör, Sömn, Fokus och koncentration, Sex och lust, Övervikt, träning, Obalans i sköldkörteln. 

Kan kanske vara värt att testa, eller?

Min nya vana att äta havregrynsgröt med sirap, hackat äpple, kanel och mjölk varje morgon och dricka varmt vatten med ingefära känns så bra. Varmt och skönt för magen. Nu dricker jag automatiskt mindre kaffe (jag drack för många koppar innan).     

Tack Ulrika på Be Happy för en givande konsultation.

Önskar dig en fin dag,

Kram Annette


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *